12 februari 2021

Stel: je hebt een bedrag aan spaargeld bij een bank in het buitenland staan. Op een gegeven moment gaat die bank failliet. Hoe werkt dat dan met het terugkrijgen van je geld? 

Spaargarantie bij bank in het buitenland

Eerder deze week kregen we hierover een interessante vraag van een lezer. Die had bij ons op de site gelezen dat je niet het Nederlandse depositogarantiestelsel dan in werking treedt, maar dat van het land waar de bank gevestigd is. Klopt. En dat ze dat geld dan moest claimen bij de uitvoerder van het buitenlandse garantiestelsel. Klopt ook. Daar zit alleen een kleine kanttekening aan die wij nog niet noemden... die ik heel eerlijk gezegd ook niet kende. Ga ik straks even aanvullen - weer wat geleerd!

Buitenlandse banken met bijkantoor in Nederland

De kanttekening - in positieve zin - gaat om banken die een bijkantoor in Nederland hebben. Die vallen niet onder de Nederlandse spaargarantie, maar wel onder beperkt toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB). 

Onze lezer had op de website van de Consumentenbond het volgende gelezen:

Argenta Spaarbank, ICBC Bank en Lloyds Bank (vroeger Bank of Scotland) hebben alleen een bijkantoor in Nederland. DNB houdt dan slechts beperkt toezicht. Deze banken zijn dus officieel gevestigd in een ander land en staan ook onder toezicht van de toezichthouder van dat land. Argenta valt onder de Belgische Collectieve Garantieregeling. De Chinese ICBC Bank valt onder het Luxemburgse depositogarantiestelsel en Lloyds Bank onder het Duitse (sinds eind maart 2019, vanwege de Brexit). In alle gevallen is de garantie maximaal €100.000 per rekeninghouder per bank. De afwikkeling verloopt gewoon via DNB.

Lloyds Bank: gegarandeerd in Duitsland

Dat laatste, dat de afwikkeling voor Argenta, ICBC en Lloyds via DNB loopt, dat wist ik dus niet. De vraag ging specifiek over Lloyds Bank. Begrijpelijk, dat is immers de koploper in de vergelijking van spaarrekeningen met de hoogste rente (zonder voorwaarden).

Actuele spaarrentes

Beroep doen op Duits depositogarantiestelsel

Dat DNB wel een rol speelt bij de afwikkeling van een claim voor Lloyds Bank is fijn om te weten. Geeft toch een wat beter gevoel over de afhandeling dan dat je daarvoor in het Duits moet gaan communiceren. Aan de andere kant... de Duitsers nemen het depositogarantiestelsel heel serieus - ze hebben een uitbetalingstermijn van slechts 7 dagen. In Nederland is die 14 dagen, dus dat doen onze Oosterburen gewoon goed. Eerlijk gezegd had ik ook niet anders van ze verwacht.

Ook deze info heeft deze lezer ons aangedragen:

Terugbetaling Het verantwoordelijke depositogarantiestelsel is het Duitse wettelijke Depositogarantiestelsel dat wordt uitgevoerd door Entschädigungseinrichtung deutscher Banken GmbH; postadres: Postfach 11 04 48, 10834 Berlin, Duitsland; bezoekadres: Burgstraße 28, 10178 Berlin, Duitsland; telefoon: 00 49 30 590011960; e-mail: info@edb-banken.de; website www.edb-banken.de. Het zal uw deposito’s (tot € 100.000,-) uiterlijk binnen 7 werkdagen terugbetalen.Als u binnen deze termijn geen terugbetaling heeft ontvangen, moet u zelf contact opnemen met het depositogarantiestelsel. Het is namelijk mogelijk dat u uw geld niet meer kunt terugvragen na het verstrijken van een bepaalde termijn. Verdere informatie kunt u vinden op www.edb-banken.de.

Stel dat Lloyds Bank failliet gaat...

Kortom: stel dat Lloyds Bank over de kop zou gaan - en nee, daar is bij mijn weten op geen enkele manier sprake van, dit is puur hypothetisch - dan kun je twee routes kiezen voor het claimen van jouw gegarandeerde spaargeld:

  1. Via een verzoek tot terugbetaling bij De Nederlandsche Bank (DNB), of
  2. Direct via de Duitse Entschädigungseinrichtung Deutscher Banken in Berlijn

Het is maar net wat je prettiger vindt. Nu had ik al genoeg vertrouwen in Lloyds Bank om daar een spaarrekening te openen, die loopt dan ook al een tijdje. Maar zou je het nu overwegen (net als onze 'informant') - dan is dit alles wel extra fijn om te weten lijkt me. Bijvoorbeeld als je tot nu toe geld had staan bij Moneyou en daarvoor een andere spaarbank aan het uitzoeken bent.

Regelingen voor Argenta en ICBC Bank

Voor geld bij Argenta geldt overigens hetzelfde, alleen dan met België. En voor ICBC ook: daar hoef je niet te claimen in China, waar de bank eigenlijk vandaan komt, maar kun je aankloppen in Luxemburg. Maar dat mág dan dus ook via DNB.

Andere banken: claimen in land van vestiging

Heb je spaargeld bij een bank die géén bijkantoor in Nederland heeft, dan geldt de DNB-route niet. Dan moet je bij een faillissement van die bank echt je geld claimen in het land waar de bank gevestigd is. Spaar je via een internationaal spaarplatform, dan helpen zij je daarbij.

Heeft Bigbank een bijkantoor in Nederland?

Ik heb nog even gecheckt hoe dat zit voor Bigbank, aangezien de Flexibele Spaarrekening van deze bank uit Estland op nummer 2 staat in de spaar-top-3. Met dezelfde rente als Lloyds Bank. Mijn gedachte was: nu ze ook een direct opvraagbare spaarrekening hebben is er misschien inmiddels ook een bijkantoor in Nederland? Als dat al zo is heb ik dat in elk geval niet kunnen ontdekken. Er staat geen adres op hun website, al is er wel een 020-nummer voor de klantenservice. Er is een LinkedIn pagina voor Bigbank Nederland, dus die even bekeken... daar staat wel een adres - maar dat is in Estland:

Adres Bigbank Nederland op LinkedIn

Ik durf dus wel de conclusie te trekken dat Bigbank géén bijkantoor heeft in Nederland. Dus niet onder het beperkt toezicht van DNB valt. Dus geen afwikkeling van de spaargarantie via DNB bij een onverhoopt faillissement. Daarvoor moet je dan gewoon in Estland zijn. Ook hier benadruk ik graag dat daar - voor zover ik weet - op geen enkele manier sprake van is.

Deel via uw social media

VanSpaarbankVeranderen.nl maakt gebruik van Cookies.