Twee jaar consumentenactie dwingt ING op de knieën

Persbericht, 25 oktober 2009
Op 23 oktober heeft ING aan het ANP verklaard met ingang van 2010 te stoppen met het beruchte Dakpannen-systeem.
ING zegt te breken met de - volgens de bank - gangbare praktijk op de Nederlandse spaarmarkt: nieuwe spaarders lokken met een hoge rente. Maar als de klant eenmaal binnen is, de spaarrente snel laten dalen “zonder dat de marktomstandigheden daartoe aanleiding geven”.

Zeer verheugd over deze beslissing van ING, blijven we ons verzetten tegen het Dakpannen-systeem, zolang andere (vooral grote) Nederlandse banken ermee doorgaan. Dit zijn: Aegon Bank, ABN AMRO, ASN Bank, Fortis, Friesland Bank, Reaal, SNS Bank, SNS Regiobank en Triodosbank.
Deze banken vertegenwoordigen meer dan 30% van de Nederlandse spaarmarkt, waar trouwe klanten dus nog steeds systematisch worden uitgemolken.

Hoe de 'inkeer' van ING tot stand kwam (enkele high lights)

  • 15-10-2007: Geert Dekker publiceert een artikel over de (toenmalige) Postbank in de Volkskrant. Door het management van de bank wordt ronduit arrogant gereageerd: “Onze klanten zijn tevreden, ons marktaandeel is de afgelopen jaren gestegen.”
  • 15-11-2007: Lancering van www.vanspaarbankveranderen.nl waarop berekend wordt dat Nederlandse banken jaarlijks 4,23 miljard euro te weinig rente uitkeren aan hun klanten. De site heeft een enorm succes, met veel aandacht in de pers en miljoenen bezoeken.
  • 22-12-2008: Lancering van www.laagstespaarrentes.nl met een persbericht waarin een vijftal spaarrekeningen van Postbank en ING wordt doorgelicht met overduidelijke grafieken.
  • 15-01-2009 Ondergetekenden worden min of meer gesommeerd bij de ING langs te komen, omdat we met www.laagstespaarrentes.nl de bank “schade zouden berokkenen”. Op onze stelling dat de bank ‘onethisch’ handelt door zijn trouwste klanten systematisch te kort te doen, werd vertwijfeld gereageerd door Marketing Manager Spaarproducten: “Maar wat zou u dan doen?” Verslag: Op audiëntie bij ING.
  • 17-01-2009: Veel aandacht in de pers, o.a. van Erica Verdegaal (NRC-Next) met Lachende bankiers
  • Op allerlei internetfora zoals Spaarblog worden ontwikkelingen en mogelijke acties besproken.
  • 01-07-2009: Wichert van Engelen, jarenlang manager bij de Postbank ‘onthult’ het Dakpannen-systeem in zijn boek Blauw bloed: “…de grens tussen marketing en gewoon je klanten belazeren, is hier wel erg dun geworden.”
  • 07-09-2009: Lancering van www.mijn-spaarrente.nl, waarmee spaarders zich kunnen wapenen tegen het Dakpannen-systeem. Renteveranderingen worden direct aan spaarders doorgegeven, ook als de bank zelf dat niet doet. De meeste abonnees melden zich aan om hun ING rekeningen te monitoren.
  • 12-09-2009: Vara’s Kassa roept consumenten op bij de AFM te protesteren tegen de Toprekening van ING, de zoveelste dakpan. Dit leidt tot een groot aantal klachten bij de AFM.
  • 23-10-2009: Uitspraak van de AFM dat foldermateriaal van ING ‘niet voldoende duidelijk’  is. Dit blijkt het laatste duwtje dat ING nodig had om eindelijk te stoppen met een praktijk die de bank in de loop der jaren honderden miljoenen extra winst heeft opgeleverd.

Op de hoogte blijven?

Ontvang gratis nieuwsbrieven en rentemeldingen!

Bent u al abonnee?
Klik hier om in te loggen